InnerZijn
Home
Main content

Voedingsadviezen

De spijsvertering van ieder mens is anders. Wat voor jouw goed is, kan voor een ander niet goed zijn.
In ayurveda worden er geen algemene voedingsadviezen gegeven.
Er wordt gekeken naar de aard van je constitutie, welke dosha is uit balans. Hoe is jouw fysieke en geestelijke conditie op dat moment, leefstijl, seizoen, leeftijd, manier van het eten, hoe sta je in het leven op dat moment.

De ayurveda maakt daarbij onderscheid tussen drie hoofdtypen: een onregelmatige spijsvertering (vata) een snelle spijsvertering (pitta) en een langzame spijsvertering (kapha).

Als er aandacht wordt gegeven aan de juiste voeding, remedies (gebalanceerd dieet) die op dat moment nodig is voor je constitutie, rust en yoga, dan kunnen heel veel ziektes en klachten in balans komen.

“Wij zijn wat we eten, denken en doen”.

Voedingsrichtlijnen drie dosha’s

  • Eet alleen als je trek hebt; de vorige maaltijd moet volledig verteerd zijn.
  • Eet niet bij sterke emoties zoals boosheid, zorgen, verdriet, dat heeft invloed op het agni zodat het voedsel niet goed wordt verteerd.
  • Eet niet teveel voeding door elkaar en vermijdt verkeerde voedselcombinaties.  Vooral melk combineert niet goed met zoute dingen (zeevis, knoflook, radijs). Fruit en groente bij elkaar gist gemakkelijk.
  • Overeet jezelf niet. Het beste is dat de maag ¾ gevuld wordt. Eet rustig en kauw goed.
  • Eet in alle rust aan tafel en in prettig gezelschap. Geen tv en radio aan. Praat niet teveel tijdens het eten. Dit is nadelig voor de spijsvertering.
  • Gebruik liever geen magnetron of inductiekookplaat.
  • Let op additieven en lees verpakkingen.
  • Eet zoveel mogelijk biologisch.

Evenwicht brengen van de dosha VATA

Het is heel belangrijk te zorgen dat vata in balans is, vooral in de koude wintertijd. Die is verantwoordelijk voor beweging in ons lichaam (vata helpt mee aan 80% van de ziekte).

Enkele tips:

  • Zorg voor voldoende rust overdag. Voldoende nachtrust is ook belangrijk, ga op tijd naar bed rond 22.00 uur.
  • Sta vroeg op.
  • Houd jezelf goed warm door warme baden en douchen te nemen, warme kleding, aangename kamertemperatuur.
  • Neem ‘s morgens  een lang warm bad of douche, voor de meditaties, turkse stoombad zijn goed voor een vata persoon .
  • Eet regelmatig, op vaste tijden, gebruik 3 maaltijden per dag. Het ontbijt dient warm en voedzaam te zijn (warme pap- havermout), NB. voor de maaltijd een beetje verse gember eten of drinken (heet water) dit stimuleert de eetlust en bevordert de spijsvertering.
  • De belangrijkste maaltijd (zware) is rond 12 uur ‘s middags, na 20.00 uur is het beter om niet meer te eten.
  • Regelmatig insmeren met olie en masseren houdt je lichaam warm en gezond. Sesamolie met toevoeging van een etherische olie is heel heilzaam. Een volledige lichaammassage een keer per week werkt preventief en versterkt je weerstand tegen ziektes.
  • De volgende etherische oliën zijn goed met de basisoliën te mengen om vata weer in evenwicht te brengen: basilicum, tijm, sinasappel, mandarijn, roos, geranium, en andere specerijen. Je kunt ze ook aan je badwater toevoegen (wel oplossen in melk, of zout) of in een aromalamp te gebruiken.

Houdt rekening dat verbeteringen en herstel (chronische klachten) bij ayuryeda behandelingen langere tijd in beslag kunnen nemen. Ook is een stukje zelfwerkzaamheid van belang om verbeteringen te realiseren. Het zou goed zijn om rekening te houden met wat je eet, hoe je eet en dit indien mogelijk aanpassen, meer beweging en meer ontspannen draagt ook bij aan jouw herstel en yoga en meditaties kunnen een heel belangrijke rolspelen aan je gezondheid en welzijn.

Het is mogelijk dat ik je adviseer om naar een ayurvedisch arts te gaan.